Monday, November 16, 2009

Menghijauputihkan Kota Siputeh..... Apakah Penulis Akan Dipanggil Berkursus Lagi??


Setelah kita rakyat Malaysia menyaksikan banyaknya siri pilihanraya kecil yang dilangsungkan sepanjang tahun ini, mahkamah hari ini memutuskan bahawa ianya tidak berhenti di Bagan Pinang. Sekali lagi kita akan menyaksikan pertandingan antara dua buah parti yang dominan di negara kita bertembung di Kota Siputeh, Kedah walaupun penulis pasti keputusan mahkamah tersebut akan ditentang oleh parti pemerintah dalam mahkamah rayuan sebagaimana mereka lakukan selepas mahkamah membuat keputusan Y.A.B. Mohd Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak yang sah. Apapun, kita tolak ketepi dahulu apa keputusan yang akan dipersembahkan kepada kita melalui mahkamah rayuan. Pokok pangkalnya, rakyat Malaysia akan menyaksikan pilihanraya kecil kesepuluh selepas Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Bukit Selambau, Batang Ai, Penanti, Manik Urai, Permatang Pasir dan Bagan Pinang. Baca disini.

Apa yang menarik perhatian penulis setiap kali adanya pilihanraya umum mahupun kecil di negara kita, maka waktu itu jugalah penulis akan diundang untuk menghadiri kursus. Dan dengan keputusan mahkamah ini, penulis sedikit bimbang sekiranya akan juga dipanggil untuk menghadiri kursus walaupun di tempat kerja penulis. Sekiranya ini berlaku, bolehlah penulis gambarkan bahawa tujuan penulis dipanggil berkursus adalah untuk mengganggu penumpuan penulis terhadap perjuangan walaupun ia tidak sepatutnya begitu. Akan tetapi, penulis sangat-sangat berharap supaya pilihanraya kecil ini tidak mengundang penulis untuk menghadiri kursus lagi.

Kota Siputeh. Apa yang ada di DUN ini? Sebuah DUN yang letaknya di dalam kawasan Parlimen yang pelik. Penulis sifatkan Parlimen Jerlun ini pelik kerana pada pilihanraya umum 2008 lepas telah menyaksikan peratusan keluar mengundi yang sangat luar biasa iaitu sebanyak 99.85% yang merupakan satu sejarah bagi penulis sedangkan peratusan keluar mengundi di DUN Kota Siputeh adalah sebanyak 81.56% dan satu lagi DUN Ayer Hitam sebanyak 82.24%. Ini menggambarkan seolah-olah adanya satu kecenderungan dikalangan pengundi di sini untuk mengundi bagi kawasan Parlimen Jerlun tetapi tidak mahu mengundi DUN yang sebenarnya menimbulkan rasa kemusykilan bagi penulis sejak dari keputusan diumumkan. Penulis tidaklah arif sangat mengenai perjalanan sistem pilihanraya di negara ini tetapi rasanya tidak ada akal di dunia ini yang boleh menerima rasa musykil sebegini. Pernah juga penulis mendengar bahawa Allahyarham Presiden Saddam mendapat sokongan 100% dari rakyatnya bagi menghadapi serangan Amerika Syarikat tetapi undian itu adalah dilakukan secara rambang tanpa ada bukti bertulis yang boleh diwartakan. Itu cerita di Iraq yang pada penulis ianya tak mungkin akan berlaku lagi walaupun tanpa bukti. Ternyata sangkaan penulis adalah salah malahan ia berlaku pula di negara penulis sendiri walaupun ianya tidak 100%. Agaknya ALLAH sengaja membuka laluan untuk diadakan pilihanraya dari DUN ini supaya kita semua merungkai segala kekusutan yang dilakukan oleh penguasa. Wallahua'lam.

ALLAHUAKHBAR !!!
ALLAHUAKHBAR !!!
ALLAHUAKHBAR !!!

No comments:

Post a Comment